Ajattelua, oivallusta ja yhteisöllisyyttä

6.2.2017 klo 9.01 

Elämme yllätysten maailmassa, jossa ääripäät kohtaavat. Talouden sopeuttaminen on meidän haasteemme.  Toisaalta media pysäyttää nykyisin toistuvasti ajattelemaan, että mitä ihmettä maailmalla oikein tapahtuu. Konfliktiherkkyyttä on ilmassa. Opetuksen ja varhaiskasvatuksen suvaitsevaisuus- ja tasa-arvotehtävä sekä kyky löytää keskeiset oppisisällöt korostuvat.

Työelämässä tarvitaan digitaalisia taitoja. ”Viihdedigitaidoilla” ei pötkitä pitkälle. Ohjelmointi- ja koodaustaitoja pitää opetella, vaikka se ”sattuisi vähän aivoihin”. Tarvitaan ohjaaja, joka osaa ja jaksaa keskustella sekä oivalluttaa. Ohjaajalla pitää olla työkaluja, joiden avulla on pieni matka innostaviin tuloksiin. Motivaatio laskee, jos tekninen alku on musertava ja näköpiirissä ei ole mitään konkretiaa. Teorian sitominen käytäntöön lisää ymmärrystä ja kiinnostusta.

Kouluissa opettajien työhön pakkautui uuden opetussuunnitelman myötä edelleen paljon tavaraa. Oppisisällöistä pitää löytää se punainen lanka, keskeinen sanoma. Jokaista sivua ei tarvitse käydä läpi. Kokonaisuuksia voi, tai oikeammin sanottuna pitää, työstää ja toteuttaa yhdessä. Muuten tehdään edelleen vain sitä, mitä mitataan. Informaation läpilaukkaaminen ja informaation ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Omaan erityisosaamiseen ei voi jäädä ns. makaamaan. On tehtävä yhteisöllistä työtä: esitettävä yhteisiä kysymyksiä ja etsittävä yhteisiä vastauksia. Asioita ei voi käsitellä pelkästä organisaatiosta käsin. Tarvitaan luottamusta lähteä rohkeaan dialogiin mukaan.

Ajattelutaidot korostuvat. Ajattelutaitojen kehittäminen on jopa teknisiä apuvälineitä tärkeämpää. Sitä pitää ruokkia ja siitä pitää puhua. Nykyisin huomaa, että google-ajattelu lisääntyy koko ajan. Kannattaa ajatella asioita, sillä vasta silloin tapahtuu todellista oppimista. Sivistys on hyvän elämän rakentamista – sellaisen, jossa osataan ”elää ihmisiksi”, kuten vanha sanonta kuuluu eli käyttäydytään hyvin ja kunnioitetaan myös toisten ajatuksia ja mielipiteitä.

Koulukentällä on juuri nyt mahdollisuus tehdä paljon uutta, koska kaikki roolit ovat todella suuressa muutoksessa myös kuntien, maakuntien ja koko valtion pelikentällä. Ja uusi opetussuunnitelma suorastaan yllyttää meitä siihen: tulla ulos omasta ympyrästä!

Väistämättä tulee mieleen, että katse on suunnattava riittävän pitkälle. Pikkuasioissa ei ole millään pelikentällä tarkoituksenmukaista piiperrellä. Tarvitaan pitkän tähtäimen positiivista sykliä kuljettamaan meitä kohti asetettuja tavoitteita.

Ja sitten lopulta, jos kaikki opittu kuitenkin unohtuu, niin kyllä sisäistetty sivistys kannattelee varmasti seuraavaan päivään.

Laila Mäkelä
Toimialajohtaja, sivistyspalvelut

Kommentit Kommentteja 1
Mervi
3.4.2017
klo 8.09
Tärkeä ja ajankohtainen kirjoitus, joka puhutteli minua. Informaatiosekamelskasta on tärkeää haavia ne itselle tärkeät asiat, ja ne asiat,jotka auttavat minun ja sinun ympärillä eläviä. Ei helppo, mutta Jorma Uotisen sanoin." Ei paha!".
(Näkyy vain palvelun ylläpidolle.)

Johdon blogi

Bloggaajat

Laila Mäkelä, sivistysjohtaja

Laila Mäkelä
Toimialajohtaja,sivistyspalvelut

Johanna Mäkinen, terveysvalvonnan johtaja

Johanna Mäkinen
Toimialajohtaja, ympäristöterveyspalvelut

 Esko Poikela, kunnanjohtaja

Esko Poikela
Kunnanjohtaja

Tarja Miikkulainen
Toimialajohtaja, sosiaali- ja terveyspalvelut

Oili Paavola
Toimialajohtaja, työllistäminen ja yhteispalvelu

Kirjoittajat pohtivat ajankohtaisia aiheita ja teemoja. Mielipiteet ovat bloggaajien omia ajatuksia, eivät kunnan virallisia kannanottoja.

Kommentointi 

Voit kommentoida osaa kirjoituksista.

Julkaisemme viestit, jotka noudattavat hyvää keskustelutapaa. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua, joten kommentit näkyvät viiveellä.

Kommentit julkaistaan tai jätetään julkaisematta sellaisenaan eli moderaattori ei muokkaa viestien sisältöjä.

Viimeisimmät merkinnät

13.11.2017 klo 15.52
23.10.2017 klo 10.12
6.10.2017 klo 9.46

Tagit

adventti ajattelutaidot ammattitaito arvokeskustelu asenne asiakastyytyväisyys demokratia dialogi
digitalisointi
ei ruikuteta Elämänkaariajattelu elämänkokemus energia Globaalit haasteet harrastukset Hector heinäkuu henkilökunta hetki hyvinvointi hyväksyntä
irtipäästäminen itsenäisyys itsepalvelu itämeri johdonmukaisuus jokiranta joulu joulu
julkisoikeus järjestäjäverkko järvet kaavoitus kansalaisopisto kanssakäyminen kasvatuskeskustelu kesä kesäloma kesäteatteri kesätyö kevät hiljaisuus kilpailu kilpailukyky kirjastolaki kokonaiskuntoutus
korkeakoulujen pääsykokeet lukio opetussuunnitelma kunnan rooli kunnanjohtaja kunnantalo kunta kuntajohtaminen kuntalaisten talo kuntarakenne kuntatalous kuntien tehtävät kuntien velvoitteet kustannusten seuranta lama Lape lapset Lean -ajattelu Lieto Lieto-viikko liikunta liikuntalaki luonnon äänet luonto lähiliikuntapaikka maailmantalous maatilapäivä mahdollisuus minä toivon
mittarit muutos myönteiset tunteet negatiivinen vinouma normien purku näkökulma olkivuosi onnellinen onnellisuus opetussuunnitelma opiskelu oppilaskunta oppiminen oppimisen ilo osallisuus otsikko palvelupiste piilokorruptio positiivinen kasvatus positiivinen voima
pääsiäinen rajat
rakenneuudistus rakentaminen risuaita sanomalehtiviikko selviytyminen sisu sosiaali- ja terveyspalvelut sote sote uudistus sote-uudistus sote-uudistut sotiemme_veteraanit suhteellisuus Suomi 100 v. SUP syksy sähköiset oppimisympäristöt sähköiset palvelut sää säännöt tavallinen arki terveys todistus toimintaprosessi toisen asteen koulutus turvaverkot tyky uudistukset Vappu velkaantuminen vertailu vertaisliikuttaja visio Yhteiskuntasopimus yhteispalvelupiste yhteisyys yhteisöllisyys yhteisöllisyys
yleiskaava yrittäminen

Liedon kunta, Kirkkotie 13, 21420 Lieto, PL 24, 21421 Lieto, +358 2 4873 300, kirjaamo(a)lieto.fi