Kiky -kähinää ja tyky -toimintaa

24.10.2016 klo 15.06 

Kiky eli kilpailukykysopimus alkoi mietityttämään minua sunnuntaipäivän ratoksi. Oikein alkoi kikyttämään.

Kerrotaan, että kiky alentaa tuotannon kustannustasoa ja tukee siten talouskasvua ja työllisyyttä. Keskusteluissa ainoa mittari on ollut aika, mikä tarkoittaa työajan pidentymistä 6 min/päivä, 1/2 tuntia / viikko = 24 h/ vuosi.

Pähkinänkuoressa kiky tarkoittaa sitä, että;

  • nykyiset työehtosopimukset jatkuvat ilman palkankorotuksia 12 kk
  • vuosittainen työaika pitenee kolme päivää
  • palkansaajan työeläkemaksu nousee 1,2 %  ja työttömyysvakuutusmaksu nousee
  • 0,85 % ( työnantajan vastaavat em. maksut pienenevät 1,2 % ja 0,85 %)
  •  julkisen sektorin lomarahaa leikataan 30 % 1.2.2017 - 30.9.2019 ja siirretään valtion pussukkaan

Kuntaliitto on laskenut, että v. 2017 kuntatalouden menot pienenevät n. 680 M€ ja vastaavasti tulot pienenevät n. 770 M€ eli yhteisvaikutus on n. -90 M€. Sopimus painaa peruspalvelujen hintaindeksin negatiiviseksi eli pienentää valtionosuuksia v. 2017 n. 80 M€. Kunnille tulee verotuottomenetyksiä, koska lomarahoja leikataan ja sosiaaliturvamaksujen painopistettä siirretään työntekijöille.

Onko kokonaisvaikutus kiky-sopimuskaudella vahvistava, miten tuloveroalennus toteutetaan ja tuleeko muita muuttujia matkalla vastaan (uhkaako Brexit, vetääkö vienti, onnistuuko sote-uudistus, poistuuko yrittäjyydeltä esteitä, väestön ikärakenne/toimintakyvyn tukemisen onnistuminen, kuntaliitokset jne.) Tepsiikö kiky vai onko sillä kuitenkin enemmän ns. psykologinen vaikutus?

Kähinä kikyn ympärillä on välillä suorastaan outoa. Ymmärrän tuottavuuden lisääntymisen teollisuudessa, mutta en osaa odottaa miljoonatuloksia julkishallinnosta. Epävarmuustekijöitä on useita.

Entäpä, jos tuo puoli tuntia viikossa käytettäisiin työkykyä ylläpitävään (tyky) toimintaan esimerkiksi yksi tunti joka toinen viikko. Tyky -toiminta lisää yhteisöllisyyttä,  ennaltaehkäisee työkyvyttömyyttä, vähentää sairauspoissaoloja ja siten  työterveyshuollon kustannuksia - yksinkertaisesti parantaa todellista kannattavuutta pitkällä tähtäimellä. Tässä potissa liikkuu isot rahat.

Ymmärrän kikyn yhteiskunnan harmoniaa edistävänä sopimuksena. Iloisena luen aina uutisia, joissa kerrotaan julkisten investointien elpymisestä ja vaikkapa asuntomarkkinoiden vilkastumisesta. Ne kertovat aidosta pöhinästä. Ihan alkoi tykyttämään.

Laila Mäkelä

Toimialajohtaja, sivistyspalvelut

Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.
(Näkyy vain palvelun ylläpidolle.)

Johdon blogi

Bloggaajat

Laila Mäkelä, sivistysjohtaja

Laila Mäkelä
Toimialajohtaja,sivistyspalvelut

Johanna Mäkinen, terveysvalvonnan johtaja

Johanna Mäkinen
Toimialajohtaja, ympäristöterveyspalvelut

 Esko Poikela, kunnanjohtaja

Esko Poikela
Kunnanjohtaja

Tarja Miikkulainen
Toimialajohtaja, sosiaali- ja terveyspalvelut

Oili Paavola
Toimialajohtaja, työllistäminen ja yhteispalvelu

Kirjoittajat pohtivat ajankohtaisia aiheita ja teemoja. Mielipiteet ovat bloggaajien omia ajatuksia, eivät kunnan virallisia kannanottoja.

Kommentointi 

Voit kommentoida osaa kirjoituksista.

Julkaisemme viestit, jotka noudattavat hyvää keskustelutapaa. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua, joten kommentit näkyvät viiveellä.

Kommentit julkaistaan tai jätetään julkaisematta sellaisenaan eli moderaattori ei muokkaa viestien sisältöjä.

Viimeisimmät merkinnät

13.11.2017 klo 15.52
23.10.2017 klo 10.12
6.10.2017 klo 9.46

Tagit

adventti ajattelutaidot ammattitaito arvokeskustelu asenne asiakastyytyväisyys demokratia dialogi
digitalisointi
ei ruikuteta Elämänkaariajattelu elämänkokemus energia Globaalit haasteet harrastukset Hector heinäkuu henkilökunta hetki hyvinvointi hyväksyntä
irtipäästäminen itsenäisyys itsepalvelu itämeri johdonmukaisuus jokiranta joulu joulu
julkisoikeus järjestäjäverkko järvet kaavoitus kansalaisopisto kanssakäyminen kasvatuskeskustelu kesä kesäloma kesäteatteri kesätyö kevät hiljaisuus kilpailu kilpailukyky kirjastolaki kokonaiskuntoutus
korkeakoulujen pääsykokeet lukio opetussuunnitelma kunnan rooli kunnanjohtaja kunnantalo kunta kuntajohtaminen kuntalaisten talo kuntarakenne kuntatalous kuntien tehtävät kuntien velvoitteet kustannusten seuranta lama Lape lapset Lean -ajattelu Lieto Lieto-viikko liikunta liikuntalaki luonnon äänet luonto lähiliikuntapaikka maailmantalous maatilapäivä mahdollisuus minä toivon
mittarit muutos myönteiset tunteet negatiivinen vinouma normien purku näkökulma olkivuosi onnellinen onnellisuus opetussuunnitelma opiskelu oppilaskunta oppiminen oppimisen ilo osallisuus otsikko palvelupiste piilokorruptio positiivinen kasvatus positiivinen voima
pääsiäinen rajat
rakenneuudistus rakentaminen risuaita sanomalehtiviikko selviytyminen sisu sosiaali- ja terveyspalvelut sote sote uudistus sote-uudistus sote-uudistut sotiemme_veteraanit suhteellisuus Suomi 100 v. SUP syksy sähköiset oppimisympäristöt sähköiset palvelut sää säännöt tavallinen arki terveys todistus toimintaprosessi toisen asteen koulutus turvaverkot tyky uudistukset Vappu velkaantuminen vertailu vertaisliikuttaja visio Yhteiskuntasopimus yhteispalvelupiste yhteisyys yhteisöllisyys yhteisöllisyys
yleiskaava yrittäminen

Liedon kunta, Kirkkotie 13, 21420 Lieto, PL 24, 21421 Lieto, +358 2 4873 300, kirjaamo(a)lieto.fi