Muut kurssit


Työkausi 2020-2021


510211, Saaristolaivurikurssi
Liedon keskuskoulu, Opintie 1 B
Ke 18.00-20.45
30.9. - 9.12.2020
Tunteja 36 sl, 70,00 €
Mikael Österlund
Maantieteellisen merenkulkuopin peruskurssi opastaa turvalliseen vesillä liikkumiseen saaristo-olosuhteissa merikarttaa ja kompassia käyttäen, meriteiden sääntöjen tuntemukseen sekä menettelyyn hätätilanteessa. Kurssi antaa opiskelijalle valmiudet suorittaa valtakunnallinen Saaristolaivurin tutkinto. Mahdollisuus oppimateriaalin yhteishankintaan (kirja, kartta, loistoluettelo, harppi, astelevy). Materiaali- ja mahdollinen tutkintomaksu eivät kuulu kurssimaksuun.
Luokkahuone nro 3. Käynti talon A-ovesta.


410211, Nuotioruokaa ja nokipannukahvit
Liedon Liesan maja, Väljäntie 135
To 17.30-20.00
1.10. - 19.11.2020
Tunteja 15 sl, 25,00 €
Mia Vieltojärvi
Nuotiolla tai kesäkeittiössä avotulella on kiva kokkailla hieman toisenlaisia ruokia. Tule mukaan nuotiolle savustamaan ja loimuttamaan kalaa, valmistamaan erilaisia nyyttejä, kokeilemaan erilaisia pataruokia. Kokeillaan myös suklaabanaaneja, kauraomenapaistosta ja muita herkkuja jälkiruuaksi. Jokaisena kurssi-iltana valmistetaan yhdessä alku-, pää- ja jälkiruoka nuotion loimussa sekä tietysti keitetään lopuksi nokipannukahvit. Puuhastelemme ulkona nuotiolla, joten sään mukainen vaatetus ja omat ruokailuvälineet mukaan.
Tarvikemaksu 7 € / kerta, joka maksetaan paikan päällä opettajalle.
 

TW_5D4_7688.jpg


 


MUREHTIJA.jpg

830222, Stressaatko? Murehditko? Valvotko? – Mindfulnessista mielenrauhaa
Jokilaakson koulu, Karjatie 9
Ke 18.00-20.30
7.10. - 25.11.2020
Tunteja 24 sl, 40,00 €
Ullariikka Säilä
Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo on yksinkertainen, mutta erittäin tehokas elämäntaidon menetelmä, joka on tehnyt todellisen läpimurron länsimaissa. Mindfulness perustuu ikivanhoihin itämaisiin ei-uskonnollisiin meditaatioihin. Menetelmä auttaa esimerkiksi pysäyttämään mielen negatiivisen vaeltelun ja vapauttaa automatisoituneista, usein hyödyttömistä ajattelutavoista. Tutkimukset ovat todistaneet mindfulnessin hyödyt mm. keskittymisessä, ahdistuneisuudessa, masennuksessa, unihäiriöissä, stressissä. Kurssilla paneudumme mindfulnessin teoriaan ja teemme lyhyitä sekä pidempiä harjoituksia.
Rento vaatetus, villasukat ja pidempiä harjoituksia varten makuualusta.