Monialaista ja ilmiöpohjaista oppimista Loukinaisten koulussa

Julkaistu 30.3.2017 klo 15.37

Loukinaisten koulussa yhtenä kaikkien vuosiluokkien monialaisena oppimiskokonaisuutena on Aurajoki ja toisena Suomi 100 vuotta.

Jokainen vuosiluokkapari suunnittelee oman osuutensa ja niiden pohjalta rakentuu koko koulun yhteinen osuus mm. teema- ja toimintapäivien muodossa, jolloin voidaan poiketa oppilaan päivittäisestä lukujärjestyksestä. Monialaiseen oppimiskokonaisuuteen liitetään kiinteästi koulun kotiseutu- ja kulttuurikasvatus.

Oppimiskokonaisuus Aurajoki

Aurajoki-teemamme on huomioitu uuden termin mukaisesti eli monialaisesti.
Tässä asetelman tausta on 4A-luokan valmistama ja laivat puolestaan tehty käsitöissä ns. yhdistelmätyönä niin tekstiili- kuin teknisen työn luokassa. Tämä laivasto on kolmasluokkalaisten työtä.

Monialaisesti tehty Aurajoki-teeman mukainen laivasto.

Oppimiskokonaisuus Suomi 100 vuotta

Toinen monialainen oppimiskokonaisuus on Suomi 100 vuotta, jonka pääpaino on kevätlukukaudessa sekä syyslukukaudessa 2017.

Seuraavat juhlavuoden aikana toteutettavat hankkeet ovat:

  1. Luonnon päivät 2017
  2. Suomi 100 suuri lukuseikkailu
  3. Koko Suomi tanssii 2017


Oppilaiden mielipiteitä monialaisuudesta:

 
"Kun tein Aurajoki työtä niin tein paljon työtä ja pohdin paljon asioita mitä voisin kertoa aurajoesta. Aurajoki työtä oli kiva tehdä. Siitä myös oppii käyttämään iPadia ja miten siinä käytetään sovelluksia ja haetaan tietoa. Siihen piti lisätä paljon asioita, niin siksi sitä tehtiin jopa viikko. Työssä oli kivointa lisätä kuvia ja tietoa. Minulla oli työssä 13 sivua. Oli myös kiva tietää aurajoen silloista. Olin viikonloppuna myös Kirjastosillalla. Lisäsin sillan myös työhöni ja muita siltoja. Sovellus millä me sitä tehtiin eli Book Creator, se oli hyvä sovellus millä oli hyvä tehdä Aurajoki työtä."

"Vähän aikaa sitten koulussamme oli Aurajoki-viikko. Me teimme iPadeilla kirjan. Etsimme netistä tietoa Aurajoesta, sitten kirjoitimme löytämämme tiedot kirjaan. Liitimme myös sinne kuvia ja yhden videon. Videossa teimme foliopaperista veneen ja laitoimme veneen vesiastiaan ja testasimme, kauanko se pysyy pinnalla. Laitoimme sinne nappuloita. Meidän vene upposi 21 kohdalla. Teimme sitä noin viikon. Kun kirjat olivat valmiit, lähetimme ne opettajan iPadille. Se oli mielestäni hauskaa ja oppisin paljon uutta siitä sovelluksesta. Teimme sitä Book Creatorilla."

"Aurajoki viikolla oli kivaa. Oli hauskaa kirjoittaa tietotekstiä. Kirjoitimme vaikka mistä. Aurajoki viikkoon kuuli muutakin kuin kirjoitusta. Teimme esimerkiksi testin siitä, että pysyykö vene pinnalla. Se viikko oli kerrassaan ihana. Opin myös paljon uutta Aurajoki viikolla. Opin esimerkiksi miten foliosta voi tehdä pienen veneen. Ja koska Aurajoki viikolla tehtiin myös ryhmä töitä ja opin silloin toimimaan paremmin ryhmässä. Teimme siis esitelmän iPadille appiin nimeltä BookCreator. Ja opin sitten käyttämään appia. Ja niin se oli vain elämäni pisin ja paras viikko!"